Play Company Blog

picture by Stéfan (Flickr) https://www.flickr.com/photos/st3f4n/3951143570/in/set-72157616350171741/
human behavior, user research

How to grow your business by understanding user behavior?

Hoe maak je van een idee een oplossing?
creative workshop, gebruikersonderzoek, user research

Hoe maak je van een idee een oplossing?

Ideeën en creativiteit zijn er in overvloed. De echte waarde van een idee ontdek je pas als je gebruiker of je klant er iets mee kan aanvangen. Een idee is pas waardevol als het een oplossing wordt. In dit artikel beschrijven we onze methode om van ideeën naar oplossingen te gaan.

Stap 1: keiveel ideeën bedenken

  1. Bepaal welk probleem je wil oplossen. Zorg dat het probleem vrij specifiek is. Hoe specifieker het probleem, hoe specifieker de oplossing.
  2. Neem een blad papier en vouw of scheur het in 8. Zoek een (dikke) stift en zet je klaar. Het kleine papiertje en de dikke stift zullen je helpen om niet te hard in detail te gaan. In deze oefening gaat kwantiteit boven kwaliteit. Zet een timer op 5 minuten en zorg dat je 8 ideeën hebt voor de tijd om is. Je hebt een kleine 40 seconden per idee. De tijdsdruk zorgt er opnieuw voor dat je niet te hard in detail gaat.
  3. Bespreek na elke ronde de ideeën in groep. Zo zie je meteen of je idee steek houdt of niet. Soms kom je tijdens de bespreking op een nieuw idee. Hou het vast tot aan de volgende schetsronde. Herhaal tot alle ideeën helemaal op zijn (meestal na de derde keer).

Stap 2: interne deliberatie

Heel veel ideeën zijn wegwerpideeën.

De bedoeling is nu om de leuke vondsten te onderscheiden van ideeën met het meeste potentieel. Denk hierbij steeds aan het nut van een idee. Gimmicks zijn leuk, maar als ze niet nuttig zijn, hebben ze weinig toegevoegde waarde.

Elke deelnemer presenteert zijn ideeën. Groepeer al de ideeën in categorieën. Elke deelnemer krijgt 3 stemmen, 2 go’s en 1 no go. Op het eind van de stemming maak je een top 5 van de beste ideeën. Leg de top 5 voor aan de verantwoordelijke van het project. Hij of zij beslist welke ideeën naar de volgende fase gaan. 

Stap 3: conceptkaarten

Weinig ideeën zullen helemaal af zijn.

De oplossingen of de categorieën met de meeste stemmen werk je uit in concepten. Een concept bestaat uit een eenvoudige visualisatie, een catchy titel en een korte beschrijving (niet langer dan een tweet). Print de concepten uit. Eén concept per pagina zodat je elk concept individueel kan testen.

Play concept boards
Gebruik conceptkaartjes om alle ideeën individueel te bespreken.

Stap 4: gebruikersonderzoek

We weten nog steeds niet welke ideeën echt nuttig zijn voor je gebruikers.

Vertrouw niet op je buikgevoel. Leg de ideeën voor aan je eindgebruiker. Gebruik de conceptkaartjes om de ideeën individueel te bespreken. Op het eind van je onderzoek zal duidelijk zijn welke ideeën het meest potentieel hebben om een waardevolle oplossing te worden voor je gebruikers.

Geïnteresseerd in een creatieve workshop?

Play kan je helpen! Wij zijn gespecialiseerd in het begeleiden van het creatieve proces en uitvoeren van gebruikersonderzoeken. Onze expertise staat garant voor een snelle en efficiënte aanpak.

Contacteer Louis

Is een mobiele app voor ‘combi mobiliteit’ bouwen zinvol?
Uncategorized

Is een mobiele app voor ‘combi mobiliteit’ bouwen zinvol?

Beste Ben Weyts, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken

Ik las vandaag geboeid het interview met u in De Standaard. (vrijdag 31 oktober 2014, pagina 10 tot 12). Over mobiliteit zegt u daar:

“De achterstand op het gebied van slimme mobiliteit wil ik ook wegwerken. Ik maak bijvoorbeeld werk van een app die je in real time de snelste manier toont om op je bestemming te geraken. Dat zal vaak een kwestie zijn van combimobiliteit: eerst met de auto naar het station, dan met de trein naar de stad om de laatste meters te voet te doen.”
Dat is een heel slim idee. Maar iemand is u voor geweest en heeft dat uitstekend gedaan: Google met Google Maps. Enkel de NMBS data ontbreken nog. Omdat onze regeringen sterk besparen, wil ik u de onnodige uitgave van zo’n app graag uit het hoofd praten. De huidige regeringspartijen zijn van mening dat overheden niet moeten investeren waar de private markt goed werk levert. Mijn advies voor u: maak geen zotte kosten.

Ik geef u onderin dit artikel een alternatief mobile idee om (combi)mobiliteit te versterken: maak werk van mobile ticketing over alle openbaar vervoersorganisaties heen en faciliteer mobile payments zodat ik als reiziger makkelijk en eenvoudig kan betalen voor publiek transport.

Artikel © De Standaard — originele photo © Guy Kokken
Een mobiele navigatie app voor ‘combi-mobiliteit’?

Google Maps dus. Een mobiele applicatie die standaard op iedere smartphone met Google android staat. En door veel iPhone gebruikers wordt gedownload. Beide platformen hebben samen quasi de volledige smartphone markt. De app werkt ook op tablet of als website in je browser.

Als automobilist is deze digitale dienst erg nuttig: je ziet de verkeerssituatie real time van thuis uit of onderweg. Waar staan de files? Waar wordt gewerkt? Waar is er vertraging? Live data die van weggebruikers die anoniem wordt aangeboden. Slim. Ik heb er de app van Touring Mobilis voor verwijderd en pas er mijn gedrag aan aan: later vertrekken, de wagen laten staan of een afspraak verplaatsen. Wegenenverkeer.be checken? Nada. Google Maps biedt mij dé ideale gebruikservaring.

Meer nog: de app is een draagbare GPS. Gratis voor de smartphone gebruiker met mobiel internet. Je kan je route met de wagen plannen, per fiets, te voet én met het openbaar vervoer. (enkel NMBS doet niet mee) Ik wandel door steden in binnen- en buitenland met Google Maps in de hand om mijn weg te vinden. Maps laat je wel geen combinatie tussen auto of fiets met openbaar vervoer toe. Maar u kan zelf de route naar het treinstation ingeven en vandaar verder navigeren. Combi genoeg?

Mijn assumptie is dat de gebruiker geen behoefte heeft aan een routeplanner app voor combimobiliteit. Test dit idee bij gebruikers voor je begint te bouwen. Anders riskeer je veel geld uit te geven aan een digitaal kerkhof.
Ondertussen delen de openbaar vervoersmaatschappijen hun public data met Google maps: de reistijden zijn geïntegreerd en in sommige gevallen — bijvoorbeeld MIVB – je real time de lijnen: ‘Uw metro is er over 3 minuten.’ Inzake publieke data en real time tracking is er nog vooruitgang nodig, maar daar hoeft u geen app voor te bouwen. Bied vervoersmaatschappijen de IT mogelijkheden databeheer om publieke data te delen. Zet de Infrabel en NMBS data open online. En laat het publiek en bedrijven er mee aan de slag gaan. (De eerste mobiele MIVB app was trouwens een privé project van een tweetalige Brusselaar die vandaag in Sillicon Valley werkt.)

Daarnaast zijn er nog de eigen digitale diensten van de verschillende openbaar vervoersmaatschappijen: de routeplanners op de site en in apps van De Lijn, NMBS en MIVB. Een goede dienstverlening voor specifiek gebruik, maar geen combimobiliteit. Zoals Google Maps die bijvoorbeeld biedt. Ze bestaan en wisselen stukjes data uit, maar dit kan nog veel beter, zeker de data voor treinverkeer. Maar is één app die alle combineert vandaag een acute nood? En bouw je die dan zelf of verbind je de NMBS data in Google Maps?

Na feedback van enkele expat vrienden in Londen en Berlijn ook Citymapper toegevoegd als één van de alternatieven voor Google Maps. Helaas nog niet beschikbaar voor Belgische steden.

Hoe dan wel gebruiken maken van smartphones om combi-mobiliteit te stimuleren?

Ik kies professioneel vaak voor de wagen. Het regime van bedrijfswagens beïnvloedt mij in mijn woningkeuze en bedrijven in de keuze voor hun vestiging. Ik woon in het zuiden van Antwerpen, mijn klanten zijn vaak in de Brusselse rand gevestigd. Korte afstanden fiets ik zoveel mogelijk. Het parkeertarief en de files in Antwerpen indachtig.

Ik neem uitzonderlijk de trein als ik op een werkdag om 09u in het centrum van Brussel moet zijn. Gewoonte en comfort zijn hier de dooddoeners. Ik ga op zondag in weer en wind fietsen, maar met de vouwfiets 20min door de motregen naar Antwerpen Berchem… Pffff. Die auto is toch al betaald en staat voor de deur.

Als ik voor het openbaar vervoer kies is mijn grootste drempel niet de weg naar het station vinden of de verbindingen opzoeken. Ook niet de kostprijs. Mijn grootste frustratie is de ervaring om te betalen voor tickets. Betaalautomaten, wachtrijen aan loketten, sms’en, tickets niet verliezen, controleurs, etc. Moet dat echt zo ingewikkeld en lastig zijn?

Bied mij de mogelijkheid om in één click mobiel te betalen voor een traject van Antwerpen naar Brussel met De Lijn, NMBS en MIVB.

Als ik naar uw kantoor in Brussel zou komen, moet ik telkens voor De Lijn, de NMBS en de MIVB een afzonderlijk ticket kopen.
Ik ben een occasionele gebruiker van het openbaar vervoer: ik heb geen abonnement of rittenkaarten. Ik kan sms’en voor de lijn, een ticket op mijn e-ID zetten op de site van NMBS en voor MIVB weet ik het niet. Een negatieve gebruikservaring. Meer excuses heb ik niet nodig. De zetelverwarming van mijn wagen staat al aan…

Ik vermoed dat er bij reizigers een grote behoefte is om mobiel te betalen voor het openbaar vervoer. Eén enkele mobiele toepassing over alle vervoersmaatschappijen heen. Alle grote financiële en mobiele spelers zetten de laatste jaren in op mobile wallet en mobile payments. (grootbanken, bancontact, visa, telco, paypal, Google Wallet, Apple Pay, etc) We wachten hier op een doorbraak. De openbaar vervoersmaatschappijen moeten op op bestaande mogelijkheden en innovaties inspelen.

Onderzoek de nood voor een mobiele betaal app bij (occasionele) gebruikers van het openbaar vervoer, bedenk oplossingen en test je ideeën bij gebruikers.

Misschien is de oplossing een mobiele app. Misschien is het de koppeling met bestaande betaal-apps. Misschien moet je met je smartphone ergens tegenaan bumpen of een code scannen? Misschien moet je een pre-paid bedrag opladen? Misschien gaat het automatisch van je credit kaart? Misschien verloopt alles in de achtergrond zonder dat je iets moet doen? Misschien is er nood aan iets als de Oyster kaart in Londen? Er zijn heel wat mogelijke oplossingen voor het probleem: bied mij één die goed werkt.

Er zijn heel wat strategieën om mensen gecombineerd mobiliteit te doen gebruiken. Meer plaats voor fietsers en voetgangers. Fietsostrades tussen steden. Een tram of metro tot diep in de stadsrand. Rekeningrijden. Enzovoort. Grote investeringen in infrastructuur. Ik adviseer u om geen mobiele app te bouwen die hetzelfde doet als Google Maps. Het gaat u onnodig veel geld kosten en u weet niet of mensen het zullen gebruiken.

Investeer in digitale infrastructuur.
Het klassieke betalen voor openbaar vervoersmaatschappijen is voor mij een frustratie en drempel. Een domein waar alleen u als overheid kan ingrijpen. Zonder digitale verbinding kunnen bedrijven hier geen betaal-oplossing aan koppelen. Mijn advies voor u is om hier een antwoord op te bieden. Gebruikerstesten zullen u zeggen welk idee het best is.

Als u hierover van gedachte wil wisselen, zit ik graag eens samen met u. Zeg maar waar en wanner, ik heb een auto, een stadsfiets, koersfiets, mountainbike, vouwfiets en kan een flinke eind stappen. … Ik heb ookeen smartphone met Google Maps op. Als uw wil kom ik om 09u naar u in Brussel. Ik documenteer met veel plezier mijn reiservaring voor u. Dan hebben kan u meteen zien waar de gebruikerservaring van openbaar vervoer beter kan. En hoe u combimobiliteit kan stimuleren.

Groet, Pieter Baert